Er is visite, visite. Wat zullen we genieten!!

16 augustus 2009 - Genève, Zwitserland

Oef, zoveel te vertellen… het is bijna niet te doen. Sinds de vorige blog hebben we een serie fantastische bezoekjes gehad waar we graag wat over vertellen. We kunnen natuurlijk niet meer doen dan kort enkele van de vele hoogtepunten opsommen maar we doen ons best de leuke ervaringen over te brengen…

Thea en Tessa: na 2,5 maand was het zover. Onze eerste bezoekers landden op Geneve Aeroport op woensdag 15 juli. Een geweldig gevoel om ze van het vliegveld op te halen. Daarna meteen naar ons stulpje in Carouge gereden waar Saskia de volgende was om omhelst te worden. Heerlijk in de tuin gegeten en daarna nog bezoek van Wouter en Natalie gekregen. Vrienden die op doorreis waren vanuit Italië en de moeite hadden genomen om een avondje Carouge onderweg te plannen. Te gek man!
Op donderdag gingen de dames eens goed genieten van het mooie weer en zijn ze heerlijk naar het strandje aan het meer gegaan. Niks dan lezen, zwemmen en chillen… De vakantie was echt begonnen…
Op vrijdagmiddag sloot Egge zich aan bij het vakantiegevoel-clubje en meteen ging het regenen. Hierdoor viel de trip naar het fantastische dorpje Yvoire een beetje in het water maar dit mocht de pret niet drukken. Zeker niet toen de dames de lokale fleurige-kleding-winkel van haar mooiste koopjes hadden ontdaan ;-) De pizza later die avond in downtown Geneva maakte al helemaal alles weer goed, zeker voor Tessa…
Op zaterdag hield het matige (dwz 25 graden en geen stralende zon…) weer aan maar ook deze keer zorgde dit niet voor problemen. De leuke Franse markt in Ferney-Voltaire en het wekelijkse bezoek onze Franse supermarkt hielden ons meer dan bezig. Het klinkt misschien raar, maar het is heel leuk om mensen te laten zien wat je ‘normaal’ doet. Jammer dat ik niemand heb kunnen overtuigen een dagje mee te gaan naar mijn werk… ;-)
Zaterdagavond hebben we met vele anderen genoten van de geweldige film Billy Elliot bij de openlucht bioscoop. Heerlijk met wat salade, brood, vino en boeken de film afgewacht. En onze relaxte houding bleef niet onopgemerkt:
De zondag stond in het teken van het jaarlijkse CERN softbal-toernooi. Wij als Leptons hebben stinked ons best gedaan maar de halve finale bleek het eindstation. Tegen het team van de Cubanen viel niet op te slaan. Zelfs niet toen ze al liters whisky achter de kiezen hadden… Die gasten hebben de sport in hun bloed…
Zondagmiddag sloten Tijs en Lieke zich aan bij ons na hun avontuurlijke vakantie in de Alpen. Geweldig om ze in Geneve te zien. Ik val in herhaling, maar het is heel bijzonder als mensen de moeite nemen je op te komen zoeken…
Op maandag was het mooie weer helemaal terug. Perfecte omstandigheden om het meer op te gaan! En wat is dan een beter vervoersmiddel dan……… een waterfiets! Blijkt dat er stiekem behoorlijk wat stroming op het meer is en dat het trappen flink wat moeite kost. De verkoelende duik van Tessa en Egge halverwege bleek iets TE verkoelend. Met tintelende benen werden ze snel weer binnenboord gehesen. Een ervaring rijker zullen we maar zeggen ;-)
Op dinsdagochtend heb ik Tijs en Lieke nog even wat van CERN laten zien voordat ze weer terug naar Nederland gingen rijden. Tijdens de lunch hebben we vervolgens Thea en Tessa naar het vliegveld gebracht. De eerste bezoekweek was erg goed bevallen, zowel bij de gastheer en gastdame als bij de gasten. Dat smaakte naar meer…

En meer bezoek kregen we ook! De dag nadat Thea en Tessa waren vertrokken heeft Eg  s’avonds mams & paps Klomps van het vliegveld afgehaald. Sas moest nog even naar haar Franse les maar daarna hebben we gezellig met z’n vieren in ons heerlijke tuintje getoast op een  heerlijke vakantie. Een typisch Zwitsers gerecht stond op het menu: Rosti (aardappelreepjes met kaas en spek, hmmm) en het beviel ook bij de NLers : )
Le Tour de France kwam dit jaar bijna door onze achtertuin dus natuurlijk wilde we daar wel wat van mee krijgen. Op goed geluk zijn we met de auto naar het plaatjes Annecy gereden. De tijdrit stond daar op het programma van Le Tour dus we konden alle renners een voor een voorbij zien komen! Als echte Tour toeristen hebben we met koelbox, stoeltjes en al achter de hekken staan joelen naar renners die voorbij kwamen racen. En man, die volgauto’s zijn echt rete gevaarlijk en komen vlak langs je!  Ook de echte ‘grote’ mannen als Lance en Contador hebben we voorbij zien flitsen, knal hard gaan die gasten (zie video’s!). ’s Avonds hebben we heerlijk gegeten in het dorpje en zijn we met volle buikjes weer terug gereden naar ons huisje.
Vrijdag hebben de Klompsjes en Sas het toeristische treintje genomen door de binnenstad van Geneve. Het treintje laat je alle mooie plekjes van de stad zien en het is ook echt wel iets van je met mams en paps gedaan moet hebben. s’ Avonds sloot hardwerkende Eggie zich weer bij ons aan (er moet ook gewerkt worden natuurlijk ;)). Bij de openluchtbios hebben we de klassieker Grease gezien. Echt heeeeel leuk met name omdat alle liedjes in de film door het hele publiek (jaja, ook door de Klompjes) luidkeels werden meegezongen!
Zaterdag stond een monsterlijke tocht naar de Saleve op het programma. Gelukkig bestaat er voor de minder fanatieke mensen ook een kabelbaan die je naar het topje van de berg brengt. Het uitzicht vanaf de berg is echt geweldig mooi (foto’s!). Na een wandeltochtje was het weer tijd voor een wijntje en een biertje boven op de berg. Wauw… echt vakantie hoor, veel beter kan niet!
Zondag hebben we doorgebracht op het softbalveld wat altijd erg goed te doen is met een hamburgertje, biertje en een zonnetje. Sport kijken is toch ook echt de grootste hobby van paps Klomps dus niets te klagen ;) ’s Avonds konden we wel weer wat krachtvoer gebruiken dus hebben we gezellig in ons gemeenschappelijke tuintje de BBQ aangestoken. We zijn echt super blij dat we met het warme weer heerlijk in dat tuintje mogen zitten en het is echt een super plekje zo onder de kiwiboom en zowat in de moestuin…
Al weer de een na laatste dag! Omdat het echt weer super warm was, zijn we met z’n drieën lekker een stuk gaan fietsen rondom het meer en hebben we op een bankje aan het meer een stokbroodje gegeten. Na nog even een tijdje aan het strand te hebben gezeten, zijn we met zijn vieren naar het befaamde ‘Chez ma Cousine’ gegaan en bij ‘Chez ma Cousine, on y mange du Poulet!’ Een gouden zet bij alle bezoekers ;-)
Dinsdag was al weer de vertrekdag… Na nog even een koffie te hebben gedronken op een van de terrasjes van Carouge heeft Sas mams en paps Klomps weer naar het vliegveld gebracht en zat de tweede week van bezoek er ook op. Het was super gezellig en hier komt vast een vervolg op…

Zonder bezoek om ons heen moesten we op eens manieren vinden om onszelf te entertainen. Gelukkig zijn er in de zomer voldoende mogelijkheden om er op uit te trekken in Geneve. Zo is er het ‘Musique en ete’ festival; openluchtconcerten in een geweldig park waar we enkele avonden heerlijk hebben genoten van een picknick en vino onder het genot van leuke muziek en gezelschap van collega’s en vrienden. Verder hebben we deelgenomen aan Europa’s grootste kaasfondue maaltijd op de Pont du Mont Blanc tijdens de nationale feestdag van Zwitserland, 1 augustus (jaja Stef, er gebeurt nog meer op jouw verjaardag…). De gigantische pan met gesmolten kaas werd aangeroerd door hele ‘gezellige’ mannen en (ex-)beauty queens maar uiteindelijk mocht het gewone volk (=wij) toch echt er van proeven. Was aardig maar later die avond toch nog wat kebab naar binnen gewerkt ;-)
Tijdens diezelfde avond hebben we genoten van een vuurwerkshow waar wij beiden van onder de indruk waren maar waar alle anderen van zeiden: “dit is niks. Wacht maar tot volgende week!” Kennelijk zou het vuurwerk wat hoorde bij het einde van het ‘Fetes de Geneve’ pas echt groots zijn…

En ja hoor, net op tijd om dat spektakel mee te maken waren Sander en Ann overgekomen uit Nederland. Op weg naar de Cote d’Azur deden ze Carouge aan en vielen met hun neus in de boter. Zonder twijfel was deze vuurwerkshow de grootste die we ooit hebben gezien. Ruim 45 minuten spektakel waarvan je het prijskaartje niet wilt weten (video!)…
De andere dagen hebben we Sander en Ann kennis laten maken met onze softbal avonturen, hebben we in een hoge caroussel langs het meer geweldige uitzichten gehad, zijn we enkele keren flink nat geregend, hebben we lekker wat lokaal bier ontdekt, wat geshopt in downtown Geneve, etc etc… Maar bovenal hebben we genoten van elkaars gezelschap en van de knallende hits van Jan Smit in ons huisje (nogmaals jongens, bedankt. Maar jullie hadden het echt niet hoeven doen…).

Toen ook zij weer vertrokken waren moesten we weer zelf op avontuur en afgelopen zaterdagavond hebben we in een dorpje iets buiten Geneve genoten van ‘Jazz sur la plage’. De naam zegt het al: lekker zwemmen in het meer met op de achtergrond live jazz/blues/funk. De avond werd swingend afgesloten door ‘Unique’, een funky band uit Zurich die de ene na de andere klassieker speelde. Heerlijk de nacht in gedanst!

Het is een lang verhaal geworden maar we zijn zeker nog vele leuke dingen vergeten te vertellen. Voor wie het nog niet zelf heeft ervaren, tourguides Sassy en Egman maken van uw verblijf in Geneve een onvergetelijke ervaring ;-) Komt dat zien!